SnoPro Scandinavia Rules 2018

Sorry rules is only in Swedish when we have only Swedish competitions this year. If youre unshure about rules send a email to snoproscandinavia@hotmail.com and we will answer when we got the time.

 

 

Formula 400 Ny klass !!!!

Chassie Polaris Indy IFS -81 till -95

Valfri buk huv dyna och tank.

Framvagn max 114cm bred

Styrstål max 6" långa koromant.

Skidor valfri modell

Matta 307 lång.

Boggie Polaris med valfri modifiering.

Max antal dubb 144st dvs 3 st/varv på en 307 matta. Dubbutstick 10mm.

Variatorer std storlek.
Motor valfri FLÄKTKYLD MAX 400cc standard motor. Får EJ bearbetas, endast borrning är tillåtet.
Max 2 st förgasare valfri storlek.

Endast Mackbensin.

Avgassystem valfritt.


 
   
Enstånk One lunger, 2-3cyl max 300cc.
# Chassie: Valfri bladfjädrad modell fram till 1985. Om modellen finns av nyare årsmodell och är identisk med -85 så är det också godkänt.
# Motor: Vevhus skall vara från snöskoter före 1985. Cylindrar och topp är valfritt att byta/modifiera inom årtalsbegränsning, även crosscylindrar tillåtet. Fri trimning.
# 1 cylindriga motorer får ha fri kubik, förgasare fritt, pipa fritt.
# 2 cylindriga motorer får ha max 301 cc , förgasare max 2x34mm, pipor fritt.
# Drivmedel: Fritt

 

Se även generella regler och säkerhet.

 

Leafer/Bladfjädrat
# Chassie: Valfri Bladfjädrad modell fram till 1985. Om modellen finns av nyare årsmodell och är identisk med -85 så är det också godkänt.
# Motor: Vevhus skall vara från snöskoter före 1985. Cylindrar och topp är valfritt att byta/modifiera inom årtalsbegränsning. Förgasare fritt. Pipor fritt.

# Drivmedel: Fritt

Se även generella regler och säkerhet.

 

IFS Snopro, framvagnsmaskiner, gamla snopro maskiner.
# Chassit: Skotrar med framvagn, IFS, Tubframvagn LVS, LFS mfl före 1985. Om modellen finns av nyare årsmodell och är identisk med -85 så är det också godkänt.
# Motor: Vevhus skall vara från snöskoter före 1985. Cylindrar och topp är valfritt att byta/modifiera inom årtalsbegränsning. Förgasare fritt. Pipor fritt.Fri trimning. # Drivmedel fritt.

Se även generella regler och säkerhet.

 

 

340 Combo IFS/Leaf
Max 380cc , Fri trimning och fritt antal cylindrar valfritt att åka med vkylda FA eller FC motorer. Både IFS och bladfjädrar godkänt. Vi kör 2018 som ett test år !!! Inga konstigheter samma grundregler som både Leafer och Ifs . Motor och chassie före 1985. Byte mellan skoterfamiljerna godkänt.

Se även generella regler och säkerhet.                                                                                

 

Generella regler veteran.
# Chassie skall ha underkörningsskydd bak. Det kan räcka med en låg båge samt stänklapp som inte kan komma in i mattan. Annars får en plåt bockas runt. OBS KRAV vid besiktning !
# Sidoskydd om skotern inte går att få låg pga hög tunnel tex... Snedkapa så en överkörd förare inte blir huggen av armen.
# Boggie: hjul eller glidboggie, fri utformning. Baserat på gamla skenor av tidsenlig modell samt tidsenliga vändhjul/boggiehjul.
# Drivband: Fritt, cleated track, gummimatta, r-track mm.
# Styrstål : Max 60" , Coromant, Hardox eller annan hårdmetall är godkänt. Kolla gärna vinklar då ni slipat dem. Valfri placering på skida.
# Skidor: Valfri modell, bunta skidspetsarna med dämpmaterial.
# Stötdämpare valfritt.
# Framvagn: Se över styrglapp och bussningar mellan tävlingar. Byt skidbultar ofta och ha i reserv. Montera gärna låssprintar så muttrar ej rallar ut.
# Förstyvningsstag för bladfjäder får monteras.
# Styre får bytas och anpassas. Styrstång får flyttas.
# Dubb: Max 10mm utstick 30graders . Antal fritt.
# Variatorer: Fritt att bytas ut men variatorn skall vara från snöskoter med drivrem
# Lubesystem: Godkänt med spolarvätska. INTE GLYKOL!
# Variatorskydd: Gärna heltäckande. Men se minst till att den skyddar kroppen från flygande delar vid variatorsprängning. Nita fast en gummimatta/balatarem som extra skydd på ovansidan. Du hänger över den i kurvorna.
# Dyna: Varlfri modell.
# Tank: Valfri skall vara bra monterad så den ej släpper under körning.
# Drevning transmission: Fritt, även godkänt att montera nyare kedjehus samt byta sida och montera liggande.
# Broms: Skall vara väl fungerande.Får uppdateras till modernare.
# Bakljus: Min 21 Watt eller motsvarande, skall lysa vid körning.
# Vassa kanter på skotrar skall vaderas.
# Huv och balja - Tidsenlig behöver ej vara original till chassiet.

# Om du är osäker ifall något är tillåtet så fråga först och bygg sen.

Vi uppskattar att ni kommer ut med snygga byggen och dekalsättningar som gör att media gärna kommer och fotar oss !!! Låt folkraceskotrar och crossskotrar förbli de.

Formula 500

# Fri årsmodell, Max 500 kubik standard motorer .
# Motorer inom familjen som har samma motorfästen får bytas mellan max 500cc. Inget motorarbete får göras som är effekthöjande. Exvis portning och planing av topp är förbjudet. Likaså att skippa cylfotspackning. Eller decka blocket. Enda man får göra är att borra cylindern.
# Original reeds. Hade motorn Vforce original enligt den årsmodellen på motor är det ok. (Man kan inte ska behöva bygga dit något annat)
# Orignal avgassystem.
# Tändning original
# Standard förgasare .
# Standard luftburk.
# Standard variatorer (vikter och fjäder får bytas). Ev eftermarknad typ Comet kan få användas. Ej variatorer med större omkrets tex bearcat.
# Standard kedjehus (kedja och drev får bytas, det är fritt).
# Standard storlek på drivhjul, skall det åkas med nonslip så får diametern inte ändras !!!
# Titanaxlar ej godkänt. 
# Standard boggieskenor och vändhjul och framswing. Boggie får byggas om så skotern blir låg. Skenor och bakaxel framswing samt vändhjul av original storlek skall vara original, sen lämnas resten fritt !
# Standardlängd på matta.
# Max bredd på framvagn 114cm .
# Dyna skall behålla formen på övre sida men får sänkas och förflyttas på tunnel.
# Tank får bytas och till mindre eller flyttas för bättre föraregenskaper men helst ser vi en originaltank.
# Styrstång skall sitta i originalhålen och får ej sneställas.
# Styrhöjare styrsänkare får användas och modifieras.
# Styrdämpare får användas.
# A-arms spindlar får sänkas men skall vara av originalutseende. Inga lättviktsmodeller.
# IFS får sänkas och breddas men inte lättas. 
# Stötdämpare får sänkas eller bytas mot kortare.
# Ruta får avlägsnas.
# Huv får bytas mot "crosshuv" men inte lättviktshuv typ lexan kolfiber. Försök behålla originalutseende det är tanken med klassen att folk ska kunna se att fasen en sån där har vi hemma jag måste nog komma och köra nästa år.
# Balja skall vara original.
# Broms får uppdateras. 
# Bromshandtag hook får monteras.
# Stoppknapp, lysknapp får avlägsnas.
# Framlyktor bör tejpas om det är av glas.
# Bakljus 21watt eller motsvarande. Skall lysa ordentligt vid körning i snörök. Cykellysen med några watt är ej ok längre.
# Underkörningsskydd bak skall monteras. Går att göra på olika sätt. Ett alternativ är att köra med en typ av båge och skruva fast stänklappen i. Ett annat är att ha ett helt täckande underkörningsskydd (bäst). Huvudsaken är att ingen kan köra in en skida eller få in en arm hand eller så vid omkullkörning.
# Sidounderkörningsskydd. Det bästa vore om alla skotrar kom ned så lågt att man inte kan få in en skida under chassiekant. Kan vara ett problem på nyare men det är ok att montera ett sidounderkörningsskydd. Men då måste ni snedkapa det så det följer färdriktningen så det inte blir någon vass kant längst bak tex. Över lag så skall skotrarna sänkas och se ut som tävlingsmaskiner fast i original utförande. 
# Skidor, fritt val, styrstål max 10" längd dvs ca 250mm . Alu stål eller plast. Notis Plastskida kan ge vika eller flexa , ha det i omtanke!
# Dubb utstick max 10 cm. Fritt antal dubb. Samma sak brickor.
# Mattor skall vara av originallängd och originaltyp. Inga R-Tracks i F500 ej heller cleated tracks. Ok att montera fler mattclips.
# Krav på Nödstopp !
# Footrest får monteras.
# Variatorskydd bör ha extra sprängskydd. Balatarem , sprängduk eller sidoskydd är bra som extra skydd. Det är er säkerhet det handlar om.
# Kylare får förflyttas

 

Safety / Säkerhet gäller alla klasser :
# Fungerande nödstopp gärna med stum vire eller snöre. Spiralsnöre kan vara svårt att slita ut vid nödsituation men är godkänt.
# Fungerande bakljus min 21watt eller motsvarande. Skall det eftermonteras batterilampor se till att det lyser tillräckligt.
# Fungerande broms.
# Återigen se över styrglapp och framvagn inför varje träning och tävling för att minska olyckor.
# Tunnel skall ha underkörningsskydd bak kommer på besiktning .
Det kan räcka med en låg båge samt skruvad tänklapp som inte kan komma in i mattan. Annars får en plåt bockas runt. OBS 2018 KRAV !
Sidoskydd om skotern inte går att få låg pga låg vinklad tunnel tex...
Snedkapa så en överkörd förare inte blir huggen av armen med en rak kant... OBS !!!

 

Förarutrustning:
Godkänd hjälm med hakskydd, glasögon eller dubbvisir. Inga öppna hjälmar.
Rygg och axel skydd.
Knä och armbågsskydd.
Vi ser helst att ni även har nackskydd, men inget krav.
Tänk på att skydda er, ta det hela gärna ett steg längre. Isen är hård , ert liv finns här och nu men kanske inte efter en vådlig crach där ni blir delade på mitten av styrstålen. Vi ska ha kul på ordnade former, tumma inte på säkerheten, det är era liv !
Därför är det viktigt att ni tar och tänker igenom ett och annat innan ni börjar tävla.
Träna och åter träna och lär er hur er hantera er maskin så ni vet hur den fungerar då ni kommer på tävling. Isen är inte förlåtande och denna typ av skoterracing går inte att jämföra med snökörning.
Det finns inget som slår en ismaskin i grepp och styrning så tänk efter en extra gång innan ni ger er ut på banan !

I depå använd miljömatta om det skall skruvas i kedjehus eller förgasare , Obs städa din depåplats efter avslutad tävling !!! Olja eller andra kemikalier får absolut inte lämnas på isen. Använd depåmatta under dragfordon om de skall stå på isen !

Be cool build fast sleds but stay safe !!!

 

Lathund besiktning

Hjälm , ryggskydd
Fungerande nödstopp
Fungerande broms
Bakljus
Styrning/framvagn, glapp lösa bultar etc
Underkörningsskydd bak.
Variatorskydd